Gravid vecka 29


Barnets utveckling
Fostret väger nu runt 1,2 kilogram och är ungefär 40 centimeter långt. Nu börjar det verkligen likna en liten bebis. Det är tillräckligt stort för att kunna sparka på revbenen och även slå mot urinblåsan på dig som är gravid. En del kan sparka så hårt att det ömmar på någon viss punkt.

Ännu behöver fostret inte vända sig med huvudet nedåt eftersom det fortfarande finns gott om plats att ändra läge. Fostret kan drömma nu.

I gravidkroppen
Fostret och magen fortsätter att växa och de inre organen får det trängre. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Det är vanligt att gravida känner mycket sparkar. En del känner mindre än andra.

Från livmodern ner mot ljumsken går de så kallade livmoderbanden. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan det göra ont och stråla ut mot ljumsken och blygdläpparna. Det brukar kallas ligamentsmärtor. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över.

Förvärkar är vanligt. Förvärkar är sammandragningar som gör ont. Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga sig och vila.

Hos barnmorskan/kontroller
Nu brukar det vara dags att besöka barnmorskan igen. Även den här gången kontrollerar barnmorskan hur livmodern växer. Med ett speciellt måttband mäter barnmorskan avståndet mellan blygdbenet och livmoderns överkant. Sedan skriver hen in värdet på en kurva för att följa utvecklingen.

Barnmorskan kontrollerar också blodtryck och ibland tas ett extra urinprov, blodvärde och blodsocker.

Gravida med blodgrupp Rh-negativ kan behöva ta nya blodprover ytterligare en eller två gånger under graviditeten för att upptäcka eventuell immunisering. (Jag är AB Rhd-negativ)

Egna tankar
Trimester 3, hur fort går inte tiden? Nu är jag inne på slutspurten i denna graviditet. Lillen är sig själv och sparkar på som vanligt, man märker att han har mindre plats att röra sig på då de blir mycket svepande rörerlser. Än är han inte vänd ner vilket jag tackar för då han låter mina revben vara, dock vet han gott och väl vart kissblåsan ligger.

Ont i ryggen har jag ständigt, inatt har jag knappt kunnat sovit för ryggont och sammandragningar samt kramp i låren så fort jag sträcker på mig. Men de gör mig inte jätte mycket, ledighet = ligga och dra sig trotts krämpor. 

Mitt nya beroende är smoothie, hallon/banan och jag vill hellst ha de till frukost! Sitter och surplar på en nu. Och de känns skönt, för sötsuget är under kontroll och jag vill verkligen verkligen ha smoothie istället.

Sen så är de sista dagen på året, kul att detta år har fått vara med om alla trimestrar, jag har hunnit med allt de roliga och har det roligaste kvar till 2017 då lillen kommer. Jag hoppas på att få hålla lite bättre och att smärtan ger med sig lite, så tråkigt att gå runt och ha ont. Men vi blickar framåt och ser till att de blir bra!